صفحة بال مون على الموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك

العودة   منتديات بال مون > منتدى الفن والأدب > منتدى روايات عبير وأحلام > الروايات العربية

الروايات العربية قسم مختص بعرض أشهر الروايات العربية






الرجاء استخدام خاصية البحث أدناه للبحث في الموقع:









إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
  #9  
قديم 05-04-2016, 01:39 AM
الصورة الرمزية أميرة الشوق
:: عضو مميز ::
______________
View أميرة الشوق's Photo Album  أميرة الشوق متواجد حالياً

 
ذات الوجه الدميم



كل ده اسف خ?ص محصلش حاجه
صمتت غاده ولم ترد ظلت واقفه في
مكانها الى ان تحركت جيهان اخيرا
قالت وهي تخرج من الحجره : انا
هسيبك تغيري هدومك براحتك .. انا
بره لو عوزتي حاجه ..
خرجت جيهان من الحجره ودلفت
لحجرة والدتها عاقدة الحاجبين
جيهان : شرفت الهانم ..
فوزيه : اه شفتها .. عملتلك حاجه ؟
جيهان : مالحقتش تتكلم معايا اص?
فوزيه : ايوه ياجي جي عايزاكي
تديها ريق ناشف عشان احنا لسه
مانعرفش هي مايتها ايه
جيهان : مايتها ايه يعني ايه ياماما
مش فاهمه؟
فوزيه : يوووه يابنتي مش انا
مفطماكي على كل حاجه قبل كده ..
امها من زمان عامله فيها الست
الطيبه المسهتنه اللي بتحب الناس
كلها .. خلت جدتك الله يرحمها ام
ابوكي تفضلها عني .. انا اتجوزت
ابوكي ا?ول وبعدين خلفت محمود
وقبل ما احمل فيكي كان عمك فتحي
الله يرحمه اتجوزها ودخلت علينا
بوشها الكذاب عامله نفسها طيبه
بتحب الخير .. خلت كل الناس تركني
على جنب وبقت هي البطله .. في
اي مناسبه يسألوا عنها ا?ول
ومحدش كان بيعبرني خالص .. وانا
احاول اقرب لجدتك واهل ابوكي
وهما مابيحبونيش شكلها كانت بتعمل
فيا اسافين عشان يكرهوني
دخل صبحي في نهاية هذا الحوار
وسمع اخر عباره
سأل صبحي : هي مين دي اللي
بتعمل اسافين؟
ارتبكت فوزيه ولكن اسرعت جيهان
بتلقائيه وقالت : دي مرات عمي
يابابا
صبحي بصدمه : ايه؟ طب اطلعي
انتي دلوقتي بره وشوفي غاده لو
عايزه منك مساعده جيهان : هتعوز
ايه يعني ؟اغيرلها هدومها مث? ؟
صبحي : وبعدين يابنت اسمعي
الك?م
تأففت جيهان وخرجت من الحجره ..
نظر صبحي لفوزيه نظره طويله وقال
صبحي : احنا مش هنخلص من الحوار
ده ما اتقفل من زمان
فوزيه وهي تنظر الى جهه اخرى :
حوار ايه؟
صبحي : ماب?ش تفتحي في الماضي
يافوزيه .. نسيتي و? افكرك .. ?
وكمان بتحكي بقلب جامد وانتي
عارفه اللي بتقوليه كله كذب وان
اللي كان بيعمل ا?سافين دي
مييييييييييييين؟ هه ؟ ردي ..
حاولت فوزيه تقوية نبرة صوتها



 
 
رد مع اقتباس
 
 
   
  #10  
قديم 05-04-2016, 01:39 AM
الصورة الرمزية أميرة الشوق
:: عضو مميز ::
______________
View أميرة الشوق's Photo Album  أميرة الشوق متواجد حالياً

 
ذات الوجه الدميم



ياصبحي .. انت بتدافع عنها في
وجودي ؟ هي حيه وميته هتنكد عليا
عيشتي و? ايه ؟
صبحي : اديكي قولتي .. ميته ..
يعني على ا?قل قولي الحقيقه
واذكري محاسنها شويه يعني
هتتظلم وهي عايشه وهي ميته
احتدت نبرة صوتها وقالت :
صبحي ..
صبحي : صبحي اتكتم خ?ص انا خارج
من ا?وضه وسايبهالك ??? خارج من
البيت كله وهقعد على القهوه ..
س????م
نعود الى بطلتنا بعد ان تركتها جيهان
بهذه الطريقه الغير ?ئقه مصدومه
من استقبالها .. لم تعزيها لم تسلم
عليها بيدها .. و? حتى شبح
ابتسامه ..
استغفرت ربها واطلقت تنهيده
حاره .. فكت حجابها وجلست على
طرف السرير تفكر .. ماذا تخبئ لها
ا?يام القادمه .. عمها هو الوحيد
الذي يطمنئها بمعاملته الطيبه ..
ولكن زوجته وابنتها معاملتهما ?
تبشر باي خير .. باقي ابنه ا?خر ..
محمود .. قالت لنفسها : عادي
يعني هيطلع لمين مافرقتش اتنين
من ت?ته ..
استعاذت بالله من تفكيرها السئ
وظنها السوء بافراد اسرتها الجديده
واعطتهم العذر في مقابلتهم لها على
هذا النحو .. فهي فتاه تطفلت عليهم
لتعيش معهم مده ? تعلم اخرها ..
وقفت واخرجت من حقيبتها عباءه
اخرى غير التي ترتديها وخلعت
حجابها وعباءتها وارتدت ا?خرى ..
خرجت من الحجره .. وجدت الصاله
فارغه نظرت حولها ? يوجد احد ..
قبل ان تفكر ماذا ستفعل وجدت
جيهان تدخل من البلكونه فابتسمت
لها غاده رغم ما بها من حزن لكي
تصنع حبل من الود بينها وبين جيهان
جيهان : انتي ماغيرتيش هدومك ليه؟
غاده : ? غيرت دي عبايه تانيه
جيهان : ولبستي عبايه تانيه ليه هو
انتي خارجه؟
غاده : ?
جيهان باستنكار : امال هتقعدي
معانا بالعبايه كده ؟؟؟
غاده : اه ماهو في اخوكي في
البيت
جيهان : بس هو مش موجود دلوقتي
غاده : انا معرفش هيجي امتى
وماعرفش مواعيده قلت كده اضمن
جيهان في سرها )شكلها طالعه
?مها وهتعيش دور خضرا الشريفه (
هنا خرج صبحي من حجرته وجد
الفتاتان في الصاله نظر لهما وقال
صبحي : ها غاده ياحبيبتي اتعرفتي


 
 
رد مع اقتباس
 
 
   
  #11  
قديم 05-04-2016, 01:39 AM
الصورة الرمزية أميرة الشوق
:: عضو مميز ::
______________
View أميرة الشوق's Photo Album  أميرة الشوق متواجد حالياً

 
ذات الوجه الدميم



غاده : اه ياعمو وان شاء الله هنبقى
اكتر من ا?خوات
صبحي : طيب انا نازل يابنات مش
عايزين حاجه وانا راجع
غاده وجيهان : شكرا
خرج صبحي وبعدها خرجت فوزيه
من حجرتها ووجهت ك?مها لغاده
فوزيه : انا افتكرتك نمتي .. انتي
حتى ماغيرتيش هدومك
قالت جيهان بسخريه : ? هي كده
غيرت ماهي هتعيش معانا بالعبايه
عشان محمود يعني وكده
فوزيه : ومالها عبايه سودا وكئيبه
كده ليه
غاده : معلش ياطنط انا مش هعرف
البس الوان دلوقتي عشان بابا
مطت شفتيها دون اكتراث وتركتها
ودخلت المطبخ وهي تقول : ي?
ياجي جي عشان نحضر العشا
جيهان : يوووه هو كل يوم انا مش
فاضيه ورايا مذاكره
ودخلت جيهان حجرتها واغلقت الباب
خلفها بشده ووجدت غاده نفسها
وحيده في الصاله .. دخلت الحمام
توضأت وصلت العشاء .. دعت ربها
كثيرا ان يؤلف بين قلبها وبين قلب
زوجة عمها وان يجعل اقامتها في
بيت عمها مريحه لها وا? تجد ما
يعكر صفو حياتها .. انهت ص?تها
وختمتها بالدعاء ثم لحقت بزوجة
عمها لتساعدها ..
غاده : عايزه مساعده ياطنط
فوزيه : ? انا مابحبش حد يمد ايده
في مطبخي
قررت غاده ان تأخد الخطوه ا?يجابيه
في تحسين ع?قتها بها وقالت : انا
زي غاده بردو .. ممكن اساعدك
واريحك
كانت ستنهرها مره اخرى ولكن
تذكرت صبحي زوجها وقالت بتأفف :
طيب اغسلي الطبقين اللي في
الحوض دول واستني لما احطلك
مواعين تانيه اغسليها
ابتسمت لها غاده : من عنيا
لم تعرها اهتماما وتركتها تغسل
ا?طباق بل واكثرت من كمية
المواعين عن قصد ولكن غاده كانت
تحاول ان تتآلف معها
انهت غاده عملها بل وانهته جيدا ..
خرجت الى الصاله ثم سمعت خطوات
تقترب الى باب الشقه .. ثم سمعت
صوت مفاتيح .. ووجدت باب الشقه
يفتح ويدخل منه شاب .. وهو
محمود .. ابن عمها ..........


الفصل الثالث
"ازيك ياغاده .. غاده .. غاده "
غاده متسمره في مكانها ولجم



 
 
رد مع اقتباس
 
 
   
  #12  
قديم 05-04-2016, 01:39 AM
الصورة الرمزية أميرة الشوق
:: عضو مميز ::
______________
View أميرة الشوق's Photo Album  أميرة الشوق متواجد حالياً

 
ذات الوجه الدميم



الرد ..
ثم غلبت نفسها وحاولت ان ترد
فخرج صوتها متحشرج : الحمد لله
محمود : انا محمود فاكراني؟
غاده : اه طبعا بس اعذرني مش
فاكره شكلك
محمود : يبقى ماخدتيش بالك مني
النهارده
غاده : النهارده فين
محمود : في العزا .. انا حضرت
الدفن وجيت العزا وكنت مع الرجاله
تحت
غاده : هو حضرتك كنت موجود في
العزا؟
محمود : اه طبعا اومال مين هياخد
العزا مش رجالة العيله . وبعدين
تعالي هنا ايه حضرتك دي .. انا
اخوكي الكبير اسمي محمود وبس
غاده في سرها : الله ده مش زيهم
خالص .. وشكله حنين كمان
كانت مرتبكه وتفرك في يدها وهي
تحدثه فاستأذنت منه ودخلت حجرة
جيهان مسرعه .. وجدت جيهان
جالسه على سريرها وهي تعبث
بهاتفها بعصبيه .. نظرت لها جيهان
متسائله : مين اللي جه بره؟
غاده : محمود اخوكي ..
جيهان : اها .. العشا خلص؟
غاده : لحد مادخلت ا?وضه ?
عادت جيهان لهاتفها واتجهت غاده
لحقيبة يدها واخرجت مصحفها ..
جلست على كرسي صغير في زاوية
الحجره وبدأت في الورد اليومي
لها .. ومع اول آيه تقرأها وجدت
الدموع طريقها لعيونها مره اخرى ..
تذكرت ابيها .. فكان يتابعها يوميا
في وردها ويؤكد عليها ان ? تهمله
ابدا مهما كان لديها من مسؤليات او
اهتمامات .. فالقرآن هو سر
السعاده والرزق ..
لمحتها جيهان .. وشعرت نحوها
بشئ من الشفقه .. فجيهان فتاة
متقلبة .. تجدوها ا?ن قاسيه وبعد
قليل حانيه .. ولكن دوام الحال من
المحال
جيهان : مالك ياغاده بتعيطي ليه
غاده وهي تغلق مصحفها : افتكرت
بابا .. كنا بنقعد كل يوم نقرا قرآن
مع بعض
نظرت لها جيهان .. اتصدق دموعها
ام تصدق والدتها؟ .. هزت رأسها
وكأنها تنفض عنها ا?هتمام من
ا?ساس بغادة .. نظرت لهاتفها مره
اخرى .. وعادت غاده الى
مصحفها .. بعد قليل دخلت زوجة
العم موجهه ك?مها لغاده ..
فوزيه : ا?كل في المطبخ خلص .
تعالي افرشي السفره وحطي ا?كل
عشان عمك جه


 
 
رد مع اقتباس
 
 
   
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة








الساعة الآن 02:03 AM.


Powered by vBulletin Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd
Translation by Support-ar
منتديات بال مون - منتديات رومانس مون
  PalMoon.net