منتديات بال مون  

العودة   منتديات بال مون > منتدى الفن والأدب > منتدى روايات عبير وأحلام > الروايات العربية

الروايات العربية قسم مختص بعرض أشهر الروايات العربية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 05-04-2016, 01:40 AM   رقم المشاركة : 13
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


********************
تجمع افراد ا?سره على الطاوله ..
كانت غاده تحاول جاهده ا? ترفع
عينيها عن الطعام .. اول مره في
حياتها تجلس معهم .. واول مره
تجلس في مواجهة رجل غريب بل
ويعاملها معاملة طيبه .. قضت في
كليتها 6 سنين لم تتعرف الى شاب
ك?مها محدود مع الجنس ا?خر ..
وهم ساعدوها على ذلك .. تجنبوها
تماما كأن ليس لها الحق في العيش
وسطهم .. هكذا مجتمعنا يأخد
بالمظاهر .. ينخدع في الشكل
الجميل و? يهم ما يخفي خلفه ..
صبحي : الدراسه فاضل عليها
اسبوع .. هتنزلي من اول يوم
ياغاده و? عايزه ترتاحي شويه
غاده : ? هنزل ياعمو ان شاء الله ..
السنه دي مش دراسه اوي اكتر ما
هي شغل عملي
صبحي : ايوه كده برافو عليكي
افتحي نفسك على الحياه وعلى
الشغل واهو بردو الواحد يعتمد
عليكي لو جراله حاجه مايروحش
لدكتور وانتي موجوده معانا
فوزيه : ليه هو انت مستغني عن
حياتك
صبحي : ليه بس دي غاده شاطره
ومن اوائل دفعتها كل سنه
فوزيه : ياس?م .. وهو عشان بتطلع
من ا?وئل نعينها دكتورة العيله
هنا تدخل محمود : هو انتوا فاكرين
انها هتفضالكوا .. السنه السابعه
دي كلها شغل وهتبقى معظم اليوم
في المستشفى وتيجي هلكانه عايزه
تنام .. احجزوا عندها السنه الجايه
وضحك عاليا .. وابتسمت غاده رغما
عنها .. فها هو للمره الثانيه في
نفس اليوم يرطب على قلبها بكلمات
بسيطه قليله ولكنها كافيه لمحو ك?م
زوجة عمها القاسي الخالي من
الرحمة ..
انتهى العشاء في صمت بعد هذه
المناقشه المتوتره .. ساعدت غاده
فوزيه في حمل ا?طباق الى
المطبخ .. وطبعا لم تساعد جيهان
في شئ .. اخذت هاتفها الذي لم
يفارقها حتى اثناء العشاء ودخلت
الى حجرتها .. خرجت غاده من
المطبخ والقت نظره في الصاله بحثا
عن محمود .. لم تجده .. فاتجهت
الى غرفتها مباشرة ..
ذهبت في اليوم التالي مع عمها
وابتاعت كنبة صغيره قابله للفرد
والثني .. واحضروها للمنزل ورتبوا
معا الحجره لكي تناسب وضعها
الجديد .. وهم يضعون لمساتهم
ا?خيره دخل عليهم محمود
محمود : الس?م عليكم








رد مع اقتباس
قديم 05-04-2016, 01:40 AM   رقم المشاركة : 14
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


ورحمة الله وبركاته
محمود : مبروك ياغاده ولو اني
شايف ان مكنش فيه ?زمه ..
السرير كبير ويكفيكي انتي وجيهان
غاده : ? خليها على راحتها .. مش
عايزه احسسها بتغيير بوجودي
دخلت جيهان عليهم وجهت ك?مها
لمحمود : ها يا محمود جاهز؟
محمود : تحت امرك ياستي
صبحي : جاهز ?يه ؟ رايحين فين؟
محمود : مانت عارف يابابا جيهان
?زم تنزل تشتري هدوم جديده عشان
الجامعه
جيهان : مانا قلتلك امبارح يابابا و?
نسيت
صبحي : اه افتكرت
خرج محمود وجيهان من الحجره ثم
دخل مره اخرى بسرعه وقال لغاده :
ماتيجي معانا وتجيبي هدوم جديده
عشان اول السنه انتي كمان
صبحي : فكره جامده يامحمود .. ي?
غاده روحي معاهم
دخلت جيهان عليهم مره اخرى وقد
سمعت ك?مهم : تروح معانا فيييين؟
محمود : اكيد هتحتاج هدوم جديده
عشان اول السنه الدراسيه زيك و?
ايه
ارادت غاده انهاء المناقشه فمن
الواضح ان جيهان ? تريد ان تخرج
معهم
غاده : ياجماعه مش هينفع اشتري
حاجه انتوا ناسيين بابا ماعداش عليه
يومين
محمود : يعني هتروحي باللون
ا?سود المستشفى ده حتى مش فال
حلو على العيانيين ..
ثم ضحك مره اخرى تلك الضحكه التي
تخطف قلبها .. فابتسمت على
استحياء ..
استكمل ك?مه بجديه وقال : بصي
ياغاده انتي ?زم تغيري المود بتاعك
عشان تعرفي تركزي في شغلك
ومستقبلك .. ي? غيري هدومك
وماتتأخريش وانا مستني في الصاله
ثم وجه انظاره لجيهان : ي? يا جي
جي معايا
خرج معهم صبحي واتجه لغرفته
احضر شيئا وعاد مره اخرى لحجرة
غاده وطرق الباب ودخل
صبحي : خدي ياغاده الفلوس دي
غاده : ايه دول ياعمو؟
صبحي : عشان تشتري اللي نفسك
فيه
غاده : بس ياعمو ..
قاطعها قائ? : الفلوس دي بتاعتك
من ورثك يابنتي ..
بكت عيناها مره اخرى فقبلها عمها
من جبينها وتركها لتبدل م?بسها
***********







رد مع اقتباس
قديم 05-04-2016, 01:40 AM   رقم المشاركة : 15
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


الشرفه دخلت عليه جيهان وقرصته
في ذراعه
محمود : ااااه ايه يامجنونه ده
جيهان : ايه اللي انت عملته ده ؟ ايه
اللي خ?ك تقولها تيجي معانا؟
محمود : وفيها ايه يعني ؟ ايه اللي
مضايقك منها كده؟
جيهان : دي اص? واحده مقفله كده
في نفسها وهتقفلنا الخروجه ..
وافرض قابلنا ناس صحابنا هنقولهم
عليها ايه ؟ هقولهم ان دي بنت عمي
انا؟
محمود بسخريه : اووو نوووو ..
بنت عم ج?لتك .. امبوسيبل ..
ياشيخه اتنيلي دي في كلية طب
وانتي في تجاره وانتساب كمان ..
اجري اجري ..
جيهان : مالهم بتوع تجاره ياخويا
محمود : اجدع ناس .. اللي متواضع
منهم بس . انما اللي زيك عايز ..
جيهان بتحدي : عايز ايه ..
هه ؟؟؟؟؟؟
امسك محمود وجهها بيد واحد من
خديها وقال : عايز بوسه
وقبلها في خدها بقوه كي يغيظها ..
وتركها وجرى وجريت وراءه وهي
تضحك من مزاحه .. هكذا كان
محمود يقلب اي موقف من غضب او
نكد الى مزاح وضحك
خرجت غاده من حجرتها وابتسمت
لمنظرهم .. لم يكن لها اخ او اخت
يشاركها اوقات المرح مثلهم ودت لو
دخلت معهم هذا الشجار اللطيف ..
ولكنها اكتفت بالمتابعه .. وانتصرت
جيهان على محمود واوقعته ارضا
وبدأ تعد ارقام مثل حكم المصارعه
واعلنت فوزها على محمود ..
وانتهى الموقف بدخوا فوزيه من باب
الشقه محمله بطلبات البيت ..
فوزيه : انت ماروحتش شغلك
النهارده و? ايه يامحمود ؟
محمود : ? روحت وجيت بدري بناءا
على تعليمات ا?نسه جيهان
فوزيه : طيب روحوا وماتتاخروش ..
هتيجوا على الغدا و? ايه؟
جيهان : ? ? انا عايزه اتغدى بره
فوزيه : طيب ي? ياغاده ورايا على
المطبخ عشان نغسل الخضار
والحاجات اللي جايباها
قالت جيهان بقصد : ? غاده مش
فاضيه هتيجي معانا
فوزيه : تيجي معاكوا فيييين؟
جيهان : تشتري هدوم جديده عشان
الجامعه؟
فوزيه : ? والله؟ امال ايه مش
هلبس الوان عشان بابا وجو النكد
ده ؟ واول ماعرفتي ان في خروج
غيرتي رأيك
غاده : انا مكنتش موافقه ولحد








رد مع اقتباس
قديم 05-04-2016, 01:41 AM   رقم المشاركة : 16
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


ثم نظرت لمحمود : اسفه اني
عطلتكوا كل ده على الفاضي
واتجهت لحجرتها .. اوقفها محمود :
استني ياغاده
وجه الك?م ?مه : ياماما انا اللي
قولتلها واتحايلت عليها عشان تيجي
معانا وفع? هي ماكنتش عايزه تلبس
غير ا?سود ... لكن اصريت انها تغير
الجو ده وانتي ?زم تساعديها في
كده يافووووز .. مش كده ياروح
قلبي
مصمصت شفتيها ولم ترد عليه
واخذت اكياس الخضار ودخلت بها
للمطبخ
نظر محمود لغاده وقال : ي? بقى
مش عايزين نتأخر
غاده : ماب?ش الخروجه دي خليها
مره تانيه مش عايزه مشاكل
محمود : مشاكل ايه يابنتي انتي في
حماية محمود بك الكبير ماتخافيييش
يا دودو
غاده في سرها : كمان دودو ..
يخربيتك وانت حنين كده
غاده بانصياع : حاضر
ثم نظرت لجيهان نظرة لوم ولكن
ا?خرى لم تهتم بها وخرجت قبلهم ..
ركبت جيهان بجوار اخيها وركبت غاده
في المقعد الخلفي وانطلقوا الى
حيث المول التجاري ...
****************************


الفصل الرابع
انطلقوا الى المول الذي اعتادت
جيهان التسوق منه .. من اول
متجرين انهت غاده كل متطلباتها ..
لكن جيهان كانت تقضي وقت طويل
في كل متجر و? تشتري منه شئ او
تأخذ شئ واحد على ا?قل .. انهوا
معظم ادوار المول ولم تنتهي جيهان
بعد من متطلباتها ..
محمود : حرااام بقى كفايه ياجيهان
انا هحرم اخرج معاكي تاني
جيهان : عايز ايه يعني ؟ اروح من
غير ما اخلص طلباتي ؟
محمود : طب تعالوا نرتاح شويه
وناكل حاجه ونقوم نكمل
جيهان : اوك .. بس لما تاكل
ماتجيش تقولي عايز اروح تعبت
والك?م ده
محمود : ? ? حتى لو عوزت هو
انتي حد بيقدر عليكي
وأخذهم محمود الى مطعم في نفس
المول وطلب الطعام واستأذنت جيهان
لتذهب للحمام
اصبحت غاده بمفردها مع محمود ..
? تدري لماذا لم تذهب مع جيهان ..
فهي تعلم انها في وضع خطأ ا?ن
وانه ? يصح ان تجلس معه بمفردها







رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة









الساعة الآن 10:33 AM.


Powered by vBulletin Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd
Translation by Support-ar
منتديات بال مون - منتديات رومانس مون