منتديات بال مون  

العودة   منتديات بال مون > منتدى الفن والأدب > منتدى روايات عبير وأحلام > الروايات العربية

الروايات العربية قسم مختص بعرض أشهر الروايات العربية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 05-04-2016, 01:41 AM   رقم المشاركة : 17
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


ما جعلها تصر على الجلوس و?
تستمع لصوت ضميرها ..
حدث محمود نفسه بصوت عالي وهو
يعد النقود التي تحتويها محفظته
محمود : الله يهديكي ياجيهان ..
صرفتي ب?وي وكلها حاجات تافهه
ابتسمت جيهان ولم ترد
نظر لها محمود وهو ويقف يدخل
محفظته في جيبه مره اخرى
محمود : وانتي ياغاده كده خلصتي
طلباتك مش هتعوزي حاجه تانيه
غاده : كده تمام الحمد لله
محمود : هو ايه اللي تمام ؟ دانتي
ماجبتيش ربع الحاجات اللي جابتها
الست جي جي .. لو الفلوس مقصره
معاكي قوليلي انا معايا ماتقلقيش
غاده ممتنه : ? ابدا انا الفلوس اللي
معايا فايض منها كتير
محمود : طب ايه؟
غاده : صدقني انا كده تمام زي
ماقلتلك
محمود : انا مكنتش هسمحلك تطلعي
من معاكي وانا موجود بس بابا
اداني فكره ان ?زم تجيبي من
معاكي مش عارف ليه بصراحه
غاده : كده احسن ..
محمود : وبرضو نفذتي اللي في
دماغك وجبتي كل هدومك غوامق
غوامق مفيش لون مبهج كده يدي
المريض امل في انه هيعيش
غاده وهي تضحك على ك?مه :
ماتقلقش هكون ?بسه البالطو ا?بيض
فوق الهدوم دي
محمود : ? والله؟ اقنعتيني كده
ثم أخرج هاتفه وقال لها : رقمك
كام؟
غاده : ليه؟
محمود : عادي يعني احنا في بيت
واحد و?زم نكون على اتصال .. اكيد
هنحتاج نعرف ارقام بعض
اعطته غاده رقمها ورن على
هاتفها .. سجلت اسمه ..
محمود : اتصلي بيا لو عوزتي اي
حاجه .. في البيت بره البيت ..
هخرج من الشغل واجيلك في اي
وقت ان شاء الله
غاده : انت بتشتغل ايه؟
ضحك محمود : هو انتي كل ده
ماتعرفيش انا بشتغل ايه؟؟
وضحك مره اخرى .. شعرت
بالحرج .. نظرت في اتجاه اخر ولم
ترد ..
محمود : انتي زعلتي و? ايه .. انا
ياستي مهندس وبشتغل في شركة
بتاعت واحد صاحبي ..
غاده : واحد صاحبك ااااه عشان كده
بتعرف تخرج وقت مانت عايز براحتك
ضحك محمود : ? والله دانا شايل
معظم الشغل معاه ولما بخرج في








رد مع اقتباس
قديم 05-04-2016, 01:41 AM   رقم المشاركة : 18
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


الشغل خالص
ثم صمت قلي? وقال : بصي ياغاده
انا عايز اقولك حاجه قبل ما جيهان
تيجي ..
انا عارف ان تصرفات ماما معاكي
وك?مها صعب .. اوقات بتبقى كده
معايا ومع جيهان .. بس هي امنا
وعادي طبعا ?زم نحترمها .. انا
بطلب منك تعتبريها زي والدتك
وتعدي اي ك?م ممكن يجرحك ..
وصدقيني لما تتعود على وجودك
معانا هتتغير معاملتها شويه
شويه .. ماشي؟
غاده : من غير ماتقول .. كفايه انها
شاي?ني في بيتها في الوقت اللي
ماليش حد اروحله بعد بابا الله
يرحمه ..
ابتسم محمود ابتسامة رضا في
صمت .. جاءت جيهان وتناولوا
طعامهم
انهوا متطلبات جيهان اخيرااا وصلوا
منزلهم قرب العشاء
اوقف محمود السياره امام المنزل ..
رن هاتفه .. نظر الى شاشته
وابتسم .. قال قبل ان يرد
محمود : ي? انزلوا
ثم فتح باب السياره ورد على هاتفه
وهو يظهر على وجهه السعاده ..
ترجلت جيهان وغاده .. حملوا
اغراضهم من السياره ..
شاور لهم محمود وهو يبعد الهاتف
عن اذنيه قلي? وقال بصوت خافت :
اطلعوا انتوا ماتشيلوش حاجه ..
هخلص واجيب الشنط دي
واحصلكوا ..
ثم اعاد التليفون الى اذنيه واكمل
مكالمته
جيهان : ماشي ياعم الشهم ..
ثم رفعت صوتها وقالت : الله
يسهلووووو
شاور لها محمود بشده كي تذهب
بعيد عنه .. اعطاهم ظهره وركن
على السياره واكمل حديثه
الهاتفي .. كل هذا وغاده تقف ?
تفهم شئ ... ولكنها انصاعت لك?مه
وصعدت لشقة عمها هي وجيهان
*******************
مرت ا?يام وبدأت السنه الدراسيه ..
قبل ان تخرج غاده من المنزل أول
يوم ناداها عمها واعطاها بعض
النقود ..
صبحي : ده مصروفك ياغاده
غاده : انا لسه معايا فلوس من
باقي فلوس الهدوم ياعمو
صبحي : انا ماليش دعوه دي
فلوسك .. ابوكي موصيني اني
ماصرفش عليكي من معايا ومشدد
عليا .. يعني ماتتكسفيش .. ده حقك
وفلوسك







رد مع اقتباس
قديم 05-04-2016, 01:41 AM   رقم المشاركة : 19
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


صبحي مازحا : ي? ي? روحي
العيانيين زمانهم مستنيين
غاده : مع الس?مه
.. ذهبت غاده الى المستشفى التي
ستقضي بها السنه النهائيه في
كليتها .. وسرعان ما آلفت المكان
والعاملين .. فهي شخصيه طيبه جدا
ومتواضعه وبشوشه في وجه كل
الناس .. انتهى يومها في الثالثه
عصرا
وصلت بيت عمها منهكه .. لم ترتاح
طوال اليوم .. لم يدخل جوفها اي
شئ .. دخلت المنزل وهي في غاية
التعب دخلت حجرة جيهان وارتمت
على كنبتها وفكت حجابها سريعا
فكانت تحتاج الى ذلك في هذا الجو
الحار .. دخلت عليها زوجة عمها
فجأه
فوزيه : انتي ايه اللي اخرك كده؟
اعتدلت غاده في جلستها ثم وقفت :
الساعه 3 ونص بس
فوزيه : المفروض اعرف معاد
رجوعك امتى ياهانم مش تكية هي
تخرجي وقت ماتعوزي وترجعي وقت
وماتحبي
غاده : والله ياطنط خرجت من
المستشفى على طول على هنا
ماتأخرتش خالص وعموما انا كل يوم
باذن الله هرجع في المعاد ده ..
دخلت جيهان عليهم الغرفه
جيهان : كل يوم ؟ ايه مفيش يوم
اجازه؟ اذا كنت انا باخد يوم اجازه
غير الجمعه وأوقات أأجز بمزاجي
كمان
غاده : بس دي سنة امتياز ?زم
احضر وفي عيانيين مستنييني
وتقارير ?زم اكتبها ودي حاجات
مهمه ماينفعش اغيب عنها
جيهان : يعني انا اللي كليتي مش
مهمه وبروح على حاجات ملهاش
?زمه؟ شايفه ياماما الك?م بتاعها؟
فوزيه : ايه اللي انتي بتقوليه ده
ياغاده ؟؟؟ يعني ده جزاتها انها
فاتحالك اوضتها تباتي فيها
وتشاركيها فيها تقومي تتريأي عليها
كده؟
صدمت غاده من هذا الهجوم عليها
ولم تستطيع الرد .. فهي لم تقول
شئ يستحق كل هذا الهجوم منهم ..
فوزيه : معلش ياجيهان اعملي انتي
بأصلك واستحمليها
ثم نظرت لغاده آمره اياها : وانتي
ي? غيري هدومك وحصليني على
المطبخ .. معاد رجوع عمك قرب
غاده بصوت مبحوح : حاضر
*********************
استبدلت م?بسها باسدال الص?ه ..
وكانت تتجول به داخل البيت
جاء صبحي ومحمود من عملهم








رد مع اقتباس
قديم 05-04-2016, 01:42 AM   رقم المشاركة : 20
:: عضو مميز ::

 
الصورة الرمزية أميرة الشوق






أميرة الشوق غير متواجد حالياً

أميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond reputeأميرة الشوق has a reputation beyond repute


ذات الوجه الدميم


تساعد في رص ا?طباق امامهم
وفوزيه تعاملها باستياء شديد
وجيهان متجاهله وجودها .. وعندما
انتهت من عملها توجهت غاده
لغرفتها
استوقفها صبحي مناديا : غاده انتي
رايحه فين؟
غاده : معلش ياعمو تعبانه وماليش
نفس هدخل ارتاح شويه
صبحي : على راحتك يابنتي .. لما
تصحي ابقى كلي واحكيلي عملتي
ايه النهارده
غاده : حاضر بعد اذنكوا
*************************
جلست غاده على كنبتها ودفنت
وجهها بين كفيها .. لم تدمع عيناها
مع ما تحس به من ا?م .. بل دمع
قلبها .. وهذا اصعب .. شعرت بعد
جلوسها بالتعب يحل عليها مجددا
فكت حجاب اسدالها فقط وفردت
جسدها وغطت في نوم عميق ..
فرغم احساسها بالجوع .. فالنوم
اقرب لقلبها ا?ن ..
ولكن على وسادتها كان هناك شاهد
على ماتعانيه وتتحمله رغما عنها ..
دمعه سقطت من عينيها دون ان
تشعر غادتنا .. دمعه ابت ان تخرج
امام اهل البيت .. دمعه ارادت ان
تتحداها غاده وتثبت اكثر .. ولكن
عندما غطت غاده في نومها ..
استرقت الدمعه غفلتها وخرجت
لتصرخ عن ا?ه المكتومه في
قلبها ...............


الفصل الخامس


واقفه امام مرآه .. تبتسم في
رقه .. ولكن ماهذا الذي تراه ..
ترى نفسها فتاة جميله .. بل رائعة
الجمال .. سعدت هي بشكلها
هكذا .. ?مست وجنتيها باناملها في
رقة .. سمعت صوت خلفها .. التفتت
الى مصدر الصوت .. انها زوجة
عمها .. تقترب نحوها .. تبتسم في
حنان بالغ .. لم تراها على هذا
النحو ابدا .. ردت عليها غاده
بابتسامه .. فتحت لها فوزيه
ذراعيها .. ارتمت غاده في حضنها ..
فجأه تحولت م?مح فوزيه الى م?مح
اشبه بمصاصين الدماء .. ثم رفعت
يدها ممسكه بخنجر حاد .. رفعت
يدها عاليا لتغوص بخنجرها في ظهر
غاده .. ولكن مه? .. هناك يد من
حديد استوقفتها قبل ان تصل غاده ..
نظرت الى صاحب اليد وافلتت نفسها
من حضن زوجة عمها .. انها يد
محمود .. نظرت حولها وجدت عمها







رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة









الساعة الآن 11:26 AM.


Powered by vBulletin Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd
Translation by Support-ar
منتديات بال مون - منتديات رومانس مون