صفحة بال مون على الموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك

العودة   منتديات بال مون > منتدى الفن والأدب > منتدى الفن والادب العام > كتابات سحر فوزى






الرجاء استخدام خاصية البحث أدناه للبحث في الموقع:






إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 30-01-2013, 04:53 PM
:: رومانس مون جديد ::
______________
View سحر فوزى's Photo Album  سحر فوزى غير متواجد حالياً
 
90 مليون زهايمر ؟!



90مليون زهايمر ؟!!
تنهدت (الجدة) فى حسرة وقالت على رأى المثل : إشتدى يا أزمة تنفرجى .. وقعدت تكلم نفسها وتسأل : هو أيه اللى بيحصل فى مصر ده ؟ مين بيقتل مين ؟ ومين بيحدف طوب على مين ؟ ومين معترض على مين ؟ ومين اللى مش عجبه مين ؟ ومين اللى حاصر السجن ، ومين اللى ضرب نار على أهالى المساجين ؟ ومين اللى حشدوهم فى عربيات لورى ونص نقل ، وكانوا مسلحين ؟ ومين اللى حرقوا السجون والأقسام ، وقتلوا الظباط والعساكر الغلابة اللى كانوا واقفين ؟ ومين اللى بيضربوا ، وبيقتلوا المتظاهرين ؟ إذا كانت الشرطة بتقول لامعانا بندقية ، ولا حتى (نبلة) للتأمين ؟ ومين (البلاك بلوك) دول ؟ ومين اللى بيدربهم ، وبيمولهم ، وبيساعدوا مين ؟ ومن إمتى ولادنا بقوا ملثمين ؟ ماطول عمر ولاد مصر رجالة وكلنا عارفين ؟ ومين اللى خلا ولادنا فى مدن القناة ، يشكوا إنهم مصريين ؟ ومين اللى عايز يسكتنا، فراح محاصر الإعلام ، والإعلاميين ؟ ومين اللى منع القضاة من دخول المحاكم ،وجرأ الناس عليهم ..لما قال إنهم شوية مأجورين ، بلا ذمة ، ومرتشين ؟ ، ومين اللى كفرنا عشان مش تبع حزبه ، وعلى عمايله مش موافقين ؟ فقال إننا مش مسلمين ؟ ومين اللى طبخ دستور بالليل ، وإحنا نايمين ولما صحينا.. أكله لنا ، وإحنا مش عايزين ؟ ومين اللى رجع لنا التعامل بالصكوك ، وفرض علينا الطوارئ ، وحظر التجول ، ورجعنا لزمن كان قبل الثورة بسنين ؟ ماطول عمرنا عايشين فى مصر ..وعمرنا ما شفنا أيام زى اللى إحنا دلوقت شايفين ؟ ومين اللى عمل لنا كوبونات للعيش والسولار والبنزين ؟ الكلام ده كان أيام (وابور الجاز) لماكانت كل حاجة ببطاقة التموين ؟ ومين اللى فرقنا وخلانا أحزاب..وجبهات..وقوى سياسية متفرقين.. شوية منهم موافقين ، وشوية معترضين ؟ همّ الإنجليز والفرنساويين رجعوا ، وإحتلونا تانى ،وعلى الفنادق دخلين ؟ وألا إسرائيل بعتت لنا من عندها شوية فلسطينيين ؟ اللى ناقص إن صفارة الغارة تضرب .. ونروح على المخبأ جريين ؟ تدخلت الحفيدة قائلة : كفاية كده ياجدتى .. إلحقى يا ماما ..لأحسن (تيتة) يظهر إن الزهايمر رجع لها تانى .. ردت الأم : أعمل لها أيه يابنتى .. ماهو اللى بيحصل ده.. حيجيب لنا إن شاء الله ( 90مليون زهايمر) ؟!
بقلم / سحر فوزى/ كاتبة وقاصة مصرية /30 /1 /2013

 
 
رد مع اقتباس
 
 
   
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML متاحة








الساعة الآن 02:44 PM.


Powered by vBulletin Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
Translation by Support-ar
منتديات بال مون - منتديات رومانس مون
  PalMoon.net